Annonce

Réduire
Aucune annonce.

Différentiel barré (LSD) pour nos volvo

Réduire
X

• Filtre
  • Heure
  • Afficher
Tout nettoyer
nouveaux messages

• Différentiel barré (LSD) pour nos volvo

http://www.thesandslounge.com/index.php?showtopic=302

J'ai lu dans ce thread que les différentiels de Jeep Cherockee fittait sur nos volvo, j'me demandais si quelqu'un l'avait déja essayé ou connu quelqu'un qui l'a fait. Ça semble une alternative interessante côté prix. J'ai vu aussi le Quaife ATB Helical LSD differential mais le prix de £645.00 me bloque un peu ...

http://www.quaife.co.uk/Volvo-240-ATB-differential

Si y'en à qui connaissent d'autres solutions à part de souder le différentiel, je suis tout ouïe.

Pour ceux que ça intéresse voici le bout interessant

The limited slip differential ( LSD ) was an optional extra on many Volvo models and the units were fitted at the dealership: This applied to later 140s, 240s and 740/760 models. All 240's and 7 series LSDs with the 'solid live rear axle' used either the [ Dana M30 - Dana 30 with 27 spline axles ] OR [ M31 - Dana 31 with same 27 spline axles ].

(LSDs on older 1960s-70s era Volvos used a Dana 27 with 10 spline axle eg P1800, 122 early 140's).
    From 1970, the M30 (Volvo / R-Sport LSD #279951-8) was available. You can still buy new Volvo LSD's (eg. Volvo dealer, SAM). with spare parts readily available from SAM in Sweden. OR via the Volvo dealer network for most 'but not all' internal components - price logic on some dealer parts is questionable, other parts reasonable.

Note: the LSD inside 7 & 9 series diffs are different in external carrier shape and use for instance different securing bolts (socket cap head) that hold the small and large carrier together. Note: the bolt head size (same left-hand UNF thread) is incompatable with earlier LSD's as the socket cap head pokes out to far and fouls the diff housing. KEEP old LH housing bolts they will be in demand soon enough.
    If you know of other changes or have information not found on the page, please email Anthony

Diff Identification 1030 and 1031 - outlined below are the Volvo versions of the Dana M30 (27 spline) and the M31 (27 spline). Volvo diffs are 1030 and 1031 (Volvo replaced the 'M' with a 10). The diff is part Volvo (Metric) and part Dana (Imperial). For example, the thread system is mostly UNF (Unified National Fine) from the tailshaft flange bolts (Front 5/16 x 24 TPI UNF. Rear diff flange 3/8 x 24 TPI UNF) all the way to the 240 wheel studs/nuts 1/2"x 20 TPI UNF (740 is M12x1.5) , and UNC (Coarse) for diff cover plate bolts and other areas. Metric threads are found on the diff ends where the dust, disc & handbrake assemblies attach. Essentially much of the transmission system starting rearward with the Laycock overdrive / tailshaft flanges / diff / use imperial dimensions and threads.

The Volvo 1030 Dana 30 differential is a pretty tough unit with beefy axle diameters (1-3/8" stepped to 1-5/16") to match some V8's.

The 1030 diff is most common in the earlier 240 series with 4 cyl engines and more than a few have LSDs fitted. The early days 70s-80 140/240's with their 4 speed boxes and carby engines required a greater range of diff ratios to suit customer needs, hence a full range of ratios were available (depending on markets) - 3.31, 3.54, 3.73, 3.91, 4.11, 4.30, 4.88:1. The 1030 holds 1.3 litres of oil.

The 6 cylinder 260's use a 1031 with low numeric ratios eg 3.31, 3.54.

Modern Dana versions are called Power Lok

1031 - Around 1981 onwards, most 4 cly 240's came fitted with the 1031 and from what I have seen in ratios of 3.54, 3.73 to 4.41. However, 264 models have been fitted with the 1031 version for years. Outside of Scandinavia, the 1031 with a LSD is not very common.
    John Sargent writes: "The Limited Slip Differential was fitted as a dealer option to certain 1031 rear axles. The LSD add-in for this axle is a Dana Power Lock with Volvo's name on it and a tone ring for cars with electronic speedometer."

Differences : The 1031 housing is a bit stronger again than the 1030 as it has the extra rib, and fitted with larger diameter gears on the crown wheel and pinion (Volvord in Canada writes: "30 series uses a 7.2" ring gear while the 31 uses a 7.562". This small increase in diameter of the ring gear and the larger pinion gear (1.376" vs 1.406") adds up to a marked increase in strength"). The front pinion shaft diameter & bearings are larger. Note the 'LSD centre' is the same unit. If trying to fit a different diff ratio (eg. change of crown wheel) from a 1030 diff into it a 1031 diff (or vice-versa) forget it. If you wish to change diff (final drive) ratios, stick to the same diff version componentry. In summary, don't try and mix'n'match 1030/1031 parts. The 1031 holds 1.6 litres of oil.

Outside of Sweden & Norway,1031 diffs with LSD are rare. Ivar Finnvik from Norway writes: we used the 240 Turbo in European Rallycross championship in the late eighties and the M31 (1031) was the one and only axle to use.

There, so now you know!!
    - Volvo 740 GLE 1987, man, 4 vitesses + OD, 278000 km

As tu regardé ici?
    http://www.rsphysse.anu.edu.au/~amh1...volvo_dana.htm
    http://nationaldrivetrain.com/shopsi...ml/page44.html
    You wouldn't understand... it's a 240 thing

Commentaire

Ça fait déjà un petit bout que je me suis pencher sur la question des lsd, mais il existe 2-3 sorte de lsd "bolt-on" et 2 ou 3 autres solutions un peu moin bolt-on. L'option la plus simple c'est le truetrac de Eaton, et je crois que c'est la moin cher. Il y en a sur summit, sur e-bay, un peu partout.

C'est sur qu'un lsd c'est même pas à comparer avec un différentiel barré/souder. Barré c'est juste bon pour les lignes droite, dans les courbes ça magane les pneux comme c'est pas possible. D'après les quelques test que j'ai fait, je peux tourner en rond plus rapidement si je le fait en drift que si je vais à la limites de la traction de mes pneux. Les coup que ça donne dans l'auto si j'essaie de rester à terre sont vraiment déplaisant, pour faire du circuit je ne crois pas que ça serait terrible.

Sinon dans les options il y a les Torsen diff, disponible a sam steffansson.

Vient ensuite le truetrac;

Le "Aussie" Locker:

Le Locker Lincoln Electric;

Bien entendu un locker c'est pas un lsd. Les locker sont souvent violent/audible à l'embrayage et barre les roue ensembles avec un ratio de 1:1. Le G80 de compagnie dans les 700/900 est aussi un locker, donc il peut être seulement ouvert ou 100% barré mais rien entre les deux. C'est pour cette raison que les différentiel à clutch sont souvent préférer, on ne les sens pas embarquer et dans la conduite de tout les jours on ne voit aucune différence. J'oserais même m'aventurer à dire que c'est le type de différentiel le plus répendu.... Ford explorer, nissan 350z et 240sx, toyota supra... bref pas mal de véhicules.
      94 944T - 16v Turbo Best 1/4: 12,12 @ 122, best 1/8: 7,21 @ 101 VENDU!
      5.3 Turbo, S475, 4L80e, Jake's trans kit and transbrake, Ms3Pro; Best 1/4 11,12 @ 118 Best 1/8 6,87 @ 104
      www.deeworks.ca

If you aren't breaking something, you're doing it wrong! -Turbobricks.com

Envoyé par Marius850R
      " dee the engine killer " !!

Commentaire

Merci pour votre aide, j'ai tout regardé

Rodger, j'ai regardé un peu sur ebay et j'ai vue qu'il existait plusieurs type de Eaton truetrac (le nombre de splines est différent d'un modèle à l'autre), sais tu qu'elle est le modèle qui faut pour nos volvo ? Est-ce que c'est un modèle pas mal "bolt-on" ? Bref ça m'intéresse !!!!
        - Volvo 740 GLE 1987, man, 4 vitesses + OD, 278000 km

Commentaire

Si j'ai bien compris ce qui étais écris dans plusieurs forum de jeep (j'ai un cj7 comme jouet), les lockers du style "aussie locker", "detroit locker", "lock right", ect. ces lockers barre seulement après que la roue qui "spin" ai fait un quart de tour de plus que la roue qui ne tourne pas (une stationnaire et une qui vire dans le beurre) donc en situation de prendre une courbe normale il ne devrais pas barrer. Le seul temps ou un locker risque de barrer sur la route est en hivers en hivers dans des situation de manque de traction ou lors de forte accélération quand normalement on ferais spinner une roue.

Ma question est, es-que quelqu'un a déjas essayer d'installer un locker de jeep (dana 30) dans un différentiel de volvo (1030) et es-que ça fit dans le volvo "1031" aussi car il parle de dimensions légèrement différente entre les deux dans les article jointes dans les autre posts?

Mon intuition est que un locker du style "lockright" ou "aussie locker" qui remplace les planétaires dans le carrier déjas er présent aurais le plus de chance de fonctionner dans nos essieux.

Pour ceux qui sont intéressé le site 4wd.com a pas mal les meilleur prix que j'ai trouver pour les pièces de jeep, incluant les lockers.
          '99 V70R (auto courante)
          '98 V70 xc (vendu)
          '03 S40 (vendu)
          '83 245 GL diesel (vendu)
          '88 744 GL (vendu)
          '86 745 turbo (morte :-( )
          '86 245 DL (vendu)

Commentaire

Chargement...
          X